Harhailua hyvässä seurassa - haastattelussa Jani-Matti Salo

Jani-Matti Salo on 32-vuotias valosuunnittelija, joka työskentelee laaja-alaisesti tila- ja lavastussuunnittelun sekä installaatioiden ja visuaalisen taiteen projektien parissa. Salo on kutsunut kokoon kesäkuisessa URB LAB -residenssissä työskentelevän työryhmän, ranskalaiskoreografi Sébastien Ramirezin ja äänisuunnittelija Mark Niskasen. Lisäksi Salo on mukana tämän vuoden festivaalilla nähtävien teosten Palmudisko (yhdessä Mark Niskasen kanssa) ja räppäri Biniyamin "Baby We Changing Culture” / special live show työryhmissä.

Katutanssitaustainen Salo aloitti URB-uransa nuorena esiintyjänä silloisella Kiasma Stagella URB 03 -festivaalilla ja URB 05:n Kotimaisen katutanssin tekijät -illassa, jolloin hän toimi myös esityksen valosuunnittelijana. Vuonna 2007 Salo aloitti työharjoittelijana Kiasma-teatterissa ja on sen jälkeen ollut mukana festivaalilla lähes tauotta - tänä kesänä URB-veteraanille tulee siis täyteen 14 vuotta festivaalin parissa.

Millainen on suhteesi URBiin?

"URB on ollut mulle tietynlainen laboratorio ja taidekoulu: ajattelun, tekemisen, kohtaamisten ja oman paikan ja identiteetin löytämisen paikka. Festivaali on opettanut tarkastelemaan omaa tekemistä syvemmin.

Festivaali ja sen suhde ympäröivään maailmaan on jatkuvassa muutoksessa. Miten ja millaisia yhteisöjä ja tiloja festivaali muodostaa, on samaan aikaan selkeää ja monimutkaista. Samaan aikaan ne taiteilijat, jotka ovat olleet mukana 2000-luvun alussa ovat kasvaneet. Mitä festivaali tarkoittaa tämän ajan nuorille, missä menevät tämän hetken 18-vuotiaat?

URB toimii jakamisen paikkana ja mahdollisuutena mennä riskirajoille. Taidekouluissa URBin tuottamat akateemisen ja muun maailman törmäämiset eivät olisi mahdollisia. Miten eri taustoista tulevat tekijät saadaan yhteen, miten sietää keskeneräisyyttä? Nuorten kanssa tekeminen asettaa asioita kyseenalaisiksi ja on positiivisella tavalla sekoilua."

Miten tutustuit koreografi Sébastien Ramireziin?

"Sébastienin ja Honji Wangin kanssa tehtiin yhteistyössä vuoden 2011 URBiin True Blue Market (tanssijat Ima Iduozee, Anniina Jääskeläinen, Karoliina Lahdenperä, Aksinja Lommi ja Marika Peura) sekä edelleen kiertävä, Ranskassa tehty Felahikum (2015).

Yhteisen työskentelyn aikana ollaan puhuttu Sébastienin kanssa paljon tekemisen tavasta ja siitä, mitä liike ja visuaalisuus tarkoittavat ja voidaanko tekemisessä ajatella jotain kokonaisvaltaisempaa, ja mitä tämä voisi olla. Pohditaan liikettä ja visuaalisuutta suhteessa siihen, että toinen on koreografi ja toinen valosuunnittelija: miten nämä roolit sekoittuu ja mitä ovat harmaita alueita. Kesällä 2016 tehtiin Pariisissa eka workshop yhdessä Sébastienin ja Honjin kanssa, ja haluttiin lähteä tekemään jotain mielekästä."

Olet kutsunut Sébastienin työskentelemään URB LABiin – miksi kutsujana olet juuri sinä? Suunnittelijoitahan ei yleensä nähdä työryhmien kokoonkutsujina, vaan ohjaajat ja koreografit.

"Huomaan, että suunnittelijuudesta on avautunut uusia puolia ja herättänyt pohtimaan, mitä suunnittelijuus tarkoittaa minulle. Valosuunnittelija voi yhtä hyvin olla se työryhmän liidaaja kuin ohjaajakin, mutta hierarkioiden purkaminen ja horisontaalinen ohjautuminen vaatii erilaista vastuuta.

Olen luonut kesän URB LABiin työskentelyraamit: materiaalin lähtökohdat ovat valossa, nykyteknologiassa ja sen soveltamisessa, jotka ovat samalla viivalla liikkeen kanssa. Työpajassa on minun ja Sébastienin lisäksi mukana myös Mark Niskanen (ääni/video), jonka kanssa olen työskennellyt vuodesta 2015. Jokaisen praktiikat ovat toisiaan täydentäviä ja limittäisiä. Meillä kaikilla on samanlaiset intressit suhteessa tekemiseen."

Miten toivot URB LAB -residenssin kehittävän työryhmätyöskentelyä?

"Tavoitteena on luoda tuotantopaineeton tila, ikään kuin leikkikenttä ilman mitään vaatimuksia. Pitää olla mahdollisuus harhailla, mutta seura on tärkeintä: yksin harhaileminen ei ole kivaa."

Entä omaa ammattilaisuuttasi?

"Toivon että se veisi uusiksi käsitystä omasta tekijyydestä ja kyseenalaistaisi vanhoja, totuttuja tapoja olla. Olla muiden kanssa ja tehdä. Pohtia, mitä työryhmä voisi olla toisin, miten ryhmä voi muodostua toisin, miten teos voi lähteä liikkeelle toisin. "

URB LABin päätteeksi pidetään Kiasma-teatterissa avoimet ovet. Mitä yleisö voi tuolloin nähdä?

"Meidät voi nähdä leikkimässä valojen, videoiden, liikkeen, musan ja tilan kanssa."

URB LAB - avoimet ovet Kiasma-teatterissa 22.6. klo 13-16. Vapaa pääsy.

Teksti: Riikka Thitz